عبدالله رزاق‌منش، رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی شیراز، با بیان اینکه مصرف روزانه روغن در فارس حدود 260 تن است که باید توسط کارخانجات کشور تامین شود، می‌افزاید: روغن به صورت روزانه در هایپرهای منتخب شهر شیراز توزیع می‌شود اما کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد و براساس برنامه‌ریزی به تدریج عرضه افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۹۲۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶ 10 December 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: از اواخر شهریورماه عرضه روغن جامد در فروشگاه‌ها کم شد و قیمت آن نیز افزایش یافت، هنوز یک ماه نگذشته بود که روغن مایع نیز در بازار کمیاب شد. حال چند ماهی است که بحث کمبود روغن یکی از تیترهای اصلی خبرهای رسانه‌های رسمی و غیررسمی است و هر بار اخباری مبنی بر توزیع گسترده روغن خوراکی در بازار منتشر می‌شود اما مشاهدات میدانی حاکی از کمبود روغن در بازار است.

براساس مشاهدات در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ که عرضه روغن نباتی انجام می‌شود هر شهروند برای دریافت روغن باید به قسمت صندوق مراجعه و در آنجا از مسئول صندوق یک یا دو عدد روغن سرخ‌کردنی و پخت و پز دریافت کند.

به گفته صندوق‌داران فروشگاه چون سهیمه محدود است در تمام طول روز روغن برای عرضه وجود ندارد و با تمام شدن سهمیه روزانه فروشگاه، مردمی که برای خرید روغن مراجعه کرده‌اند دست خالی به خانه‌ باز می‌گردند.

 

عبدالله رزاق‌منش، رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی شیراز، در توضیح دلایل کمبود روغن خوراکی در بازار می‌گوید: کمبود روغن در سطح عرضه به دلیل وقفه در ترخیص مواد اولیه و چندین علت ریز و درشت پیرامون تحریم‌ها و عدم امکان نقل و انتقال پول و ارز است زیرا تولید روغن خوراکی در کشور صددرصد وابسته به واردات مواد اولیه از خارج است.

رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی شیراز با بیان اینکه دولت برای تامین مواد اولیه روغن خوراکی در قبال ثبت سفارش و واردات به واردکننده ارز 4200 تومانی پرداخت می‌کند، می‌گوید: یک کیلو روغن تولید داخل حدود 11هزار تومان نرخ‌گذاری شده است و قیمت هر کیلو روغن خارجی اکنون 110 هزارتومان است.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه روغن در فارس حدود 260 تن است که باید توسط کارخانجات کشور تامین شود، می‌افزاید: روغن به صورت روزانه در هایپرهای منتخب شهر شیراز توزیع می‌شود اما کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد و براساس برنامه‌ریزی به تدریج عرضه افزایش خواهد یافت.

رزاق‌منش در مورد وضعیت توزیع روغن در بقیه استان‌ها می‌گوید: طی تماس با مراکز متعدد استان‌ها مشکل کمبود در بقیه نقاط کشور هم وجود دارد و توزیع شدت و ضعف دارد فقط در رامسر وضعیت مناسب است که دلیل آن وجود بزرگ‌ترین کارخانه تولید روغن در بهشهر با 65 سال سابقه است که بیش از 45 درصد روغن کشور در آن واحد صنعتی تولید می‌شود.

وی می‌افزاید: مسئولان فارس از بدو بروز مشکل در استان تلاش بسیار برای حل مشکل و جذب سهم بیشتر برای استان داشتند و نمونه بارز آن تبدیل خط تولید روغن صنعتی کارخانه روغن نباتی شیراز به روغن خوراکی است.

رزاق‌منش با تاکید بر اینکه سرانه مصرف روغن خوراکی در کشور بالا است، می‌گوید: سرانه مصرف روغن در کشور ایران به ازای هر نفر 20 کیلو است که 7 کیلو بیشتر از سرانه مصرف جهانی است بنابراین ضرورت دارد جهت اصلاح آن تلاش شود اما این موضوع در مناقشات سیاسی و موج سواری‌ها فعلا جایگاهی ندارد.

برچسب ها: فارس ، روغن ، کمبود روغن
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دوماهه روغن نیست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
به فرمایش فریدمن اگر مدیریت یک بیابان شنزار را به بخش دولتی واگذار کنید، بعد از پنج سال با کمبود شن مواجه می‌شوید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار